2015. december 2., szerda

az árakról

"Közérdekű" rovatunk harmadik része következik.

Kronologikus sorrendben haladva a kiérkezésünk után az első dolog, amiért fizettünk, a szállás volt. Ugye az az alap, hogy a gyakornokok szobát bérelnek, ezeknek az átlagára olyan 600-700 euró/hó, és ezt viszonyítsuk az 1100-1200 eurós fizetéshez (a Bizottságnál 1100, a Parlamentnél 1200). Általában ez egy rendesen berendezett, általában tiszta szobát jelent internettel, közös konyhával, amit a főbérlő szabályaitól függően lehet használni (pl. van, ahol csak megadott idősávokban), mosási lehetőséggel, stb. A mi szobánkkal nagyon nagy mázlink van, mert itt van reggeli is az árban, jön takarítónő két-háromhetente és van ágynemű- és törülközőcsere háromhetente, plusz van mosógép a pincében, és a konyhában is azt használunk, amit akarunk. De ez tényleg kivételes. Mi itt - így, hogy ketten vagyunk - fejenként 460 eurót fizetünk, de akik még a házban laknak, egyszemélyes szobákban, ők 585 eurót.
Szóval már ez önmagában elég drága. Persze vannak szobák 300-400 euróért is, apácazárdában (nem vicc), tehát nyilván a megfelelő korlátozásokkal. De ha valakinek az megfelel, akkor mázlista, mert nagyon sokat spórolhat. Amúgy érdekes, hogy a lakások ennél nem sokkal-sokkal drágábbak, 800-900 euróért már Luxembourg városban is lehet találni bútorozott stúdiót, vidéken ennél kevesebbért is akár.

Ami még a kezdetekkor felmerülhet kiadásként, az a SIM-kártya vagy előfizetés, utóbbiról nem tudok semmit, a SIM-kártya a legtöbb helyen 10 euró, ami le is beszélhető.

Aztán jönnek az alapvető élelmiszerek. Nekünk - megint csak szerencsénkre - kenyeret nem kell vennünk, mert a reggeli miatt ki van téve, és ha elfogy, mindig van a mélyhűtőben "új", de ha mégis veszünk kenyeret, akkor az bagett, és általában 0,75-1,50 euróba kerül darabja, amit aztán min. két napig lehet enni. A tej (amit mi csak az irodai kávézáshoz veszünk, másfél hetente egy litert kb.) 2-3 euró (1,5%-os UHT). A sajtokból nagyon sokféle van, 20 deka szeletelt maasdamer vagy emmentáli 4 euró, a felvágottak viszont borzasztó drágák, 4-5 szelet pulykasonka minimum 3 euró attól függően, hogy hol vesszük. Amit mi még gyakran veszünk, az a koktélparadicsom (25 dkg 2-3 euró) és a narancslé (1,30-1,90/liter). Gyümölcsökből én a pomelóra vagyok most nagyon rákattanva, az 2 euró/db, amúgy a most szezonális narancs és mandarin kilója 3 euró körül van. Nem jut most más eszembe, hogy mit szoktunk rendszeresen venni, talán az irodai kávézáshoz a kávékapszulák, abból egy csomag (10 db) 4 euró, így a délutáni kávézás kb. 50 centre jön ki (beleszámoltam a tejet is).
Ebédelni a menzán ebédelünk, az napi 3-6 euró.

Ami tartós fogyasztási cikk, az pl. a mosószer, amiből másfél liter 8 euró, de az aztán jó is két hónapig, meg persze a mindenféle higiéniai dolgok: sampon, tusfürdő 3-4 euró, fogkrém szintén. De ezek nem rendszeres kiadások nyilván, ahogy az alapozó (itt 12, Németországban 6 euró) sem.

Még költünk a közlekedésre, ha kimegyünk a városból (városi bérletet kapunk a munkahelyünktől), Luxemburgon belül a vonat- és a buszjegy egységesen 2 euró két órára, 4 euró egész napra. A buszközlekedés a városban szombaton és azokon a vasárnapokon, amikor nyitva vannak a boltok (pl. Advent), ingyenes, illetve pénteken és szombaton van ingyenes éjszakai busz. (Amúgy semmilyen nincs.)

Ha esetleg megengedjük magunknak azt a luxust, hogy ruhaneműt vegyünk, akkor pl. van egy egész olcsó cipőbolt, ahol én 40 euróért vettem csizmát, amúgy az Auchanban lehet olcsón (az itteni árakhoz képest olcsón!) venni kicsitgagyit.