2015. október 29., csütörtök

A közlekedésrűl

A Közérdekű rovat második része következik (ebben a rovatban nem arról írunk, hogy mik történnek velünk épp, hanem általánosabb, globálisabb témákról az itteni életünkkel kapcsolatban).

A mai fejezetben Fanni ventillálja ki a luxemburgi közlekedéssel kapcsolatos egyéni szoc. problémáit.

Luxembourg főváros létére kisváros, ugyanakkor az itt dolgozók száma inkább egy nagyvároséhoz mérhető. Emellett a másik főgond, hogy szinte mindenkinek egyszerre kezdődik és ér véget a munkaideje (ami egyébként pont egybeesik az összes bolt és hivatal nyitvatartási idejével is). Ebből következik, hogy minden hétköznap reggel 8 és 9, és este fél 6 és fél 7 között iszonyatos dugók alakulnak ki a városban. Emiatt a lakás és a munka közötti utazás az elméleti 20-25 perc helyett gyakorlatilag kb. kétszer ennyi ideig tart, ráadásul kiszámíthatatlan. Egyszer másfél óra alatt értem be a munkába, de általában akármikor indulunk 8 és fél 9 között, valahogy mindig 3/4 9 és 9 között érek be. A munkaidő 3/4 6-ig tart, így fél 7 előtt soha nem érek haza, ha "beugrom" a "sarki" szupermarketbe, akkor ez 1/4 8-fél 8.

A metró erre nyilván megoldást jelentene, de a távolságok nem nagyok, nem metróléptékű a város, így nem érné meg építeni még egy vonalat sem (arról nem is beszélve, hogy mi történne, amíg építik...). Villamos vagy más kötött pályás közlekedési eszköz sincs, csak BUSZOK. Azok viszont jól lefedik a várost és viszonylag gyakran járnak, ráadásul szombaton ingyenesek! És még éjszakai busz is van péntek-szombat éjszaka, szintén ingyen, ezzel arra biztatva az utasokat, hogy ne üljenek részegen volán mögé vagy biciklire.
Egyébként egy buszjegy 2 euró, ami a megvételtől számítva 2 óráig érvényes.

Eddig minden szép és jó, ami engem minden egyes nap kiakaszt, az egyáltalán nem maga a dugóban eltöltött idő, hanem az utazási kultúra (hiánya), ami miatt csúcsidőben minden egyes, a buszon töltött perc kínszenvedés.

  • Először is, alig néhány buszon mondják be vagy írják ki a megállókat, így ha valaki nem tudja fejből, hogy hol és hány megálló múlva kell leszállnia (és ehhez képest hol van most), akkor tippelhet, vagy nézegetheti a buszmegállók nevét.
  • Aztán: az emberek NEM MENNEK BELJEBB. Mindenki megáll az ajtóban (gondolom, mert "úgyis csak párat mennek"). Sokszor egy busz a megállóba érve teljesen tömöttnek tűnik, közben van még rajta hely, csak középen, ahol nem áll senki.
  • Ugyanígy, itt az sem divat, hogy aki az ajtóban áll, de nem az ő megállója következik, az a megállóban leszáll, hogy mindenki mást leengedjen. Itt kerülgetni kell mindenkit.
  • Sokszor viszont csúcsidőben tényleg akkora tömeg van, hogy nem, vagy csak alig lehet felférni a buszra. Volt már, hogy pont olyan helyen álltam a tömegben, ahonnan egyik kapaszkodót vagy rudat se értem el (persze ez magasabbaknak nem probléma), ott, ahol álltam, nem volt, így nem tudtam kapaszkodni, és végig egyensúlyozni próbáltam, hogy ne essek másokra... De van, hogy már fel se tudok szállni a buszra, annyira tele van.
  • Az ajtók nem záródnak, ha valaki közéjük áll (vagy odalóg valamije). Otthon ilyenkor a buszvezető bemondja a hangosba, hogy pl.: "A második ajtónál a kishölgy legyen szíves arrább menni, mert nem tudunk addig elindulni!", itt viszont soha. Addig áll egy-egy megállóban, míg az ajtó be nem csukódik, ha ez 5-10 percbe telik, akkor addig. Általában valamelyik utas veszi észre, hogy mi a gond, és ő szól az illetőnek.
  • És végül, ami a legeslegjobban zavar, és néha elviselhetetlenné teszi a buszozást: valamiért FŰTIK a buszokat. Nagyon. Ez mindenképp nagyon rossz, de főleg, ha kint 5 fok van, a buszon viszont 30... ilyenkor pillanatok alatt le lehet izzadni (szinte soha nincs annyi hely a tömegben, hogy le tudjam venni a kabátomat). Mondja már meg valaki, hogy MIÉRT fűtenek a buszon???
A fenti tényezők miatt csúcsidőben általában traumatikus élmény (nekem) az utazás, van, hogy már reggel tök idegesen és frusztráltan érek be dolgozni, mert annyira zavar a fél 9-kor az intim szférámba tolakodó tömeg és a hőség. Hazafelé emiatt néha leszállok hamarabb és gyalogolok inkább, reggel viszont ez nem férne bele, mert ugyan busszal nincsenek nagy távolságok, de gyalog ugyanez a táv már órákig tartana. Az egyetlen alternatíva még a bicikli lenne (van bubirendszer is!), de azt meg az időjárás mellett azért sem merném kipróbálni, mert a város nagy része tele van emelkedőkkel, így ha nem áznék el/fagynék meg, akkor a bringázásban is ugyanúgy leizzadnék, mint a buszon.

Zárásként itt egy fotó a futárrendszerről, a kis buszok azt jelzik, hogy az a járat épp a dugóban áll:

1 megjegyzés: